Bine ati venit - Dependenta de ecrane este una dintre cele mai mari provocari, in special pentru copii. Primul pas in abordarea dependentei: monitorizam ecranele mobile din casa.
Trei mari categorii de probleme speciale - Planul pe care il propunem trebuie sa fie insotit si de cateva masuri si abordari speciale in cazurile mai dificile. Pe trei dintre ele le mentionam azi.
Planul de reducere a dependentei - mica descriere - Dupa ce am parolat si pus filtre si limite, cum negociem timpul de ecrane? Scurta descriere a planului pe care il propun.
Capitolul 1
ZIUA 1: De ce sunt ecranele o problema pentru voi - Studii din tarile asiatice dezvoltate arata ca dependenta de ecrane copiilor incepe si de la 5 ani.
ZIUA 2: Cum au intrat ecranele in viata copilului - Momentul in care au intrat ecranele mai mult in viata copilului ne poate da indicii despre modurile in care copilul, tanarul, ne santajeaza sa cedam. Despre plictiseala si de ce e una dintre cele mai creative stari.
ZIUA 3: Cum ajung ecranele sa dea dependenta - Care sunt atractiile ecranelor, cum ne tin lipite de ele, atat pe noi, cat si pe copiii nostri?
ZIUA 4: Cum stim ca cineva e dependent de ecrane - Sunt unii copiii care sunt mai atrasi de ecrane si mai predispusi sa devina dependenti. Care sunt acestia si cand putem spune ca avem de a face cu o dependenta de device-uri?
ZIUA 5: Cat comunicam sau ne mai jucam cu copilul nostru - Primul pas in restabilirea legaturii cu copilul trebuie facut de parinte. Care sunt activitatile pe care obisnuiati sa le faceti impreuna? Ce s-a pastrat din ele in ultima vreme?
ZIUA 6: Cum impacteaza ecranele dezvoltarea fizica a copilului vostru - Postura defectuoasa, masa corporala mare, probleme cu somnul, lipsa de miscare, scaderea acuitatii verbale si mai proasta oxigenare a creirului - acestea sunt doar cateva dintre efectele excesului de ecrane asupra dezvoltarii fizice a copilului.
ZIUA 7: Cum afecteaza dependenta de ecrane emotiile si comportamentul - Atentie, stare de calm, rabdare si incredere - iata doar cateva dintre palierele afectate de excesul de ecrane.
ZIUA 8: Care credem noi ca sunt avantajele tehnologiei - Astazi va invit sa va ganditi realist la avantajele reale ale ecranelor, reflectate in comportamentul si abilitatile copilului.
ZIUA 9: Ce se joaca si la ce se uita copilul vostru - A juca un putin un joc foarte violent e mult mai nociv decat a juca putin mai mult un joc mai putin violent.
ZIUA 10: Care sunt nevoile de baza are copilului - Ecranele pot sa fie irezistibile si pentru ca satisfac o nevioe de baza a copilului.
ZIUA 11: Cat ar trebui sa se uite/ joace un copil pe device-uri - Cat e suficient si ce inseamna ca timp prea multe ecrane zilnic pentru un copil?
Capitolul 2
ZIUA 12: Cum facem sa fim noi, parintii, mai relaxati - Avem nevoie sa ne eliberam de stres inainte de a ne conecta cu copilul si de a impune limite.
ZIUA 13: Sedinta cu parintii - Doi adulti care comunica copilului o decizie, un plan, sunt mult mai convingatori decat unul singur.
ZIUA 14: Care sunt valorile parintelui si cat sunt ele incalcate acum - Valorile noastre pot sa ne sprijine sau pot sa ne impiedice in a limita timpul de ecrane. E bine sa ne cunoastem valorile, pentru a sti daca e cazul sa le schimbam.
ZIUA 15: Cum arata viata copilului dupa ce ecranele nu mai sunt o problema - Ca sa stim daca ajungem unde vrem, trebuie sa avem o destinatie, un punct spre care tindem. Care sunt comportamentele pe care ne dorim sa le adopte copilul nostru?
ZIUA 16: Ce surprize pot aparea la implementarea planului - E bine sa fim pregatiti pentru cateva reactii mai putin placute. Daca vom avea parte de unele placute, cu atat mai bine.
ZIUA 17: Planul de a reduce timpul in fata ecranelor - Sistemul cadranelor ofera bonificatie pentru fiecare sfert de zi. Acest sistem incurajeaza colaborarea.
ZIUA 18: Cateva dintre cele mai frecvente intrebari - Cum fac sa se opreasca atunci cand zic? Cum comunica cu copilul daca nu mai vorbeste cu mine?
ZIUA 19: Cum incepem si care e regula generala de cooperare - Recomand sa incepem cu o regula generala de cooperare, care poate ajusta multe comportamente nedorite.
ZIUA 20: Importanta aprecierii calitatilor si limbajul pozitiv - Atunci cand un copil se simte apreciat este satisfacuta una dintre nevoile lui de baza.
ZIUA 21: Ultima zi de challenge, primele zile de implementare - Raspundem la cateva intrebari pe care le primim frecvent.